Catalysatie of hoe merken zich in 2018 zullen inzetten voor een betere maatschappij: Naar meer engagement, inclusie en empathie in 2018
12 januari 2018 - 9:12, by , in Geen categorie, No comments

Consumenten willen in 2018 nog meer bijdragen aan een betere wereld en spelen daarop in door te kiezen voor merken, die binnen hun missie resoluut waarden zoals verantwoordelijkheid, engagement, inclusie en empathie uitdrukkelijk definiëren. Merken treden als catalysator naar voor om hun bijdrage aan een betere wereld in de verf te zetten en communiceren dit uitdrukkelijk aan hun consumenten met de doelstelling dat ze mee in hun waardenverhaal stappen.

Enkele voorbeelden van producten en diensten die op de trendbeweging van Catalysatie surfen zijn onder andere:

  • Palestyle is een luxemerk in de Arabische wereld. Het merk ontwikkelde een nieuwe lijn handtassen met borduurwerk en kalligrafische teksten gemaakt door vrouwen, die wonen en leven in Jordaanse vluchtelingenkampen. Palestyle brengt hun problematiek onder de aandacht en helpt de vrouwen door ze werk te verschaffen.
  • Royal Jordanian Airlines ontwikkelde vorig voorjaar een reclamecampagne om discriminatie op vliegtuigen aan te pakken. De reclamespot vertelt het verhaal van mensen die op het vliegtuig stappen en moslims stigmatiseren en discrimineren. De spot geeft mee dat angst leidt tot discriminatie, maar dat de gediscrimineerde vaak nog angstiger is. De slogan Don’t be afraid to say no to discrimination is een sterk statement van deze luchtvaartmaatschappij en past binnen een evolutie die ook door internationale organisaties zoals FIFA reeds werden ingezet. Ook in 2018 zullen nog andere merken opkomen voor inclusie en tegen uitsluiting ageren.
  • Sinds mei 2017, zet Pioneer Foods zich in om minderbedeelde kinderen in Zuid-Afrika te voorzien van een gezond ontbijt. Pioneer stelde ontbijtgranen, verse melk , borden en bestek ter beschikking. Hierdoor kunnen kinderen in lagere scholen een gezond ontbijt nuttigen, voor ze met de lessen opstarten. Dit ontbijt- programma werd trouwens vrij snel daarna opgenomen door de Zuidafrikaanse overheid die in 2017 alleen al bijna 10 miljoen gezonde lunches sponsorde in meer dan 21.000 Zuidafrikaanse scholen.
  • The Last Goodbye is een virtual reality filmproject waarbij het verhaal wordt verteld van de Holocaust overlevende Pinchas Gutter. Hij vertelt wat hij en medegevangenen meemaakte in Majdanek, een Pools concentratiekamp. Deze 360° immersive video werd in première voorgesteld tijdens een filmfestival in New York en zal binnenkort ook in Europa te zien zijn.
  • Dear Leader is een Deens brillenmerk dat blindheid bij de Noordkoreaanse bevolking onder de aandacht brengt. Blindheid is per hoofd van de bevolking in Noordkorea het grootst in de wereld. Het is te verklaren door een chronisch voedseltekort. Het merk Dear Leader wil de Noordkoreaanse bevolking helpen en doneert 10 dollar per verkochte bril in een fonds om opstandelingen te helpen en op die manier bij te dragen aan een machtswissel in Noordkorea.

 

About author:

Geef een reactie