Hybridisering met een extra dimensie & Cityficiency in 2018
6 februari 2018 - 17:45, by , in Geen categorie, No comments

Hybridisering & Cityficiency in 2018

Bij hybridisering weten uwe dat Consumenten leven in een tijdperk van oververzadiging. Bijgevolg is differentiatie cruciaal en kiezen consumenten steeds minder voor het modale. Men kiest met mate voor het exclusieve, maar ook het prijsbewuste en goedkope aanbod blijft aantrekkelijk en noodzakelijk voor het budget van de consument.

De in between merken worden nog meer weggedrukt. Deze evolutie is al enige tijd aan de gang en zal ook in 2018 nog blijven nawerken, zelfs binnen de herstellende economie en afnemende werkloosheid. De hybride consument werd reeds mooi gedefinieerd door Rabobank in Nederland en heb ik in een eerdere blog ruim beschreven. Hybridisering krijgt in 2018 een extra dimensie. Organisaties, bedrijven en merken gaan ogenschijnlijk niet-compatibele producten, diensten én ideeën vermengen en blurren om nieuwe categorieën en ervaringen te creëren.

Enkele voorbeelden of producten die op de trendbeweging van het hybridisering surfen zijn onder andere:

 

  • Fitcation is een samensmelting of blurring tussen enerzijds een vakantiegevoel en anderzijds fitness. The ‘Paris Navigating Gym’ is een boot toer waarbij men zich in het zweet kan werken, terwijl men rustig over de Seine vaart.
  • Blessed Beauty: De cosmeticawereld (Bakel, Klarity, Noyah, ..) verenigen ecovriendelijkheid met hallal en kosher. Nieuwe start ups en merken binnen de cosmeticawereld uit het Midden & Verre-Oosten ontwikkelen producten vrij van alcohol, testing op dieren en ecovriendelijke producten met luxe verpakkingen. Ze combineren bewust het modelleren en behouden van een mooie huid met een duidelijke religieuze voorkeur.
  • Binnen food zijn er recentelijk heel wat hybride concepten uitgewerkt, zoals cronuts als combinaties tussen croissants en donuts, duffins als een hybride concept van een donut en een muffin) en dat proces blijft ook in 2018 doorgaan.
  • Daarnaast is er een duidelijke evolutie naar Instagrammable food. Steeds meer postmillenials en millenials posten foto’s van hun gerechten of recepten online en kiezen hiervoor Instagram als favoriete social mediakanaal. Deze ontwikkeling heeft als implicatie dat het format van het gerecht belangrijker wordt dan zijn smaak. Denk hierbij aan sushi’s of hamburgers in de kleuren van de regenboog of zeer kleurrijk bereide sandwiches of pannekoeken.

 

De trend Cityficiency is te verklaren door de stijgende wereldbevolking, waarbij mensen zich nog meer dan vroeger settelen in steden. Steden kreunen onder het gewicht van hun bevolking en krijgen te maken met immense uitdagingen op het vlak van energie, verkeer en mobiliteit, voedsel, drinkbaar water, huisvesting, economische slagkracht en competitiviteit én ga zo maar door. Door technologie gedreven Smart Cities overleven enkel als er met de beschikbare middelen op een efficiënte manier wordt omgegaan. Cityficiency (= City + Efficiency) wordt het toverwoord voor steden in de toekomst. In 2018 zullen steden nog verder zoeken naar recepten om hun efficiëntie te verhogen. Hieronder al een greep van voorbeelden, die zeker het komende jaar nog navolging gaan krijgen in Belgische steden en uiteraard ook in internationale metropolen.

  • In New-York wordt de energie-efficiëntie opgedreven door zone-installaties op de daken van openbare scholen te plaatsen.
  • Kopenhagen streeft ernaar om een koolstofneutrale stad te worden door de verbetering van transport en mobiliteit. Koning auto verdwijnt uit de stadskern en Keizer fiets duikt steeds meer op in het straatbeeld van de Deense hoofdstad.
  • De App Fix my street voor de stad Brussel kondigde in juni 2017 aan, dat sluikstorten en zwerfvuil kon worden gemeld. Het zwerfafval wordt dan binnen 24 uur weggehaald. Het blijkt een relatief groot succes en de stad blijft hierdoor proper.
  • Steden gaan in de toekomst zelfbedruipend moeten worden in hun voedselvoorziening. Het Amerikaanse Aerofarms zette in 2017 de toon door in Newark in te zetten op verticale landbouw. Een oud staalbedrijf met een oppervlakte van 70.000 vierkante meter werd omgebouwd tot een vertical farm, waar groenten worden verbouwd tot op 7 etages. De eerste resultaten zijn niet mis. Groenten groeien sneller, zijn niet meer weers- en klimaatsafhankelijk, de opbrengstratio’s per vierkante meter ligt hoger dan bij traditionele landbouw, er wordt energievriendelijker geproduceerd, de supply chain wordt ingekort en bovenal zijn de groenten qua textuur vergelijkbaar met de groenten, die buiten op traditionele akkers worden geteeld. En last but not least, ook de smaak is vergelijkbaar.
  • Steden produceren bergen afval. Goed soorten om de afvalverwerking te vergemakkelijken wordt daarbij een bittere noodzaak. Cambridge Consultants hebben een slimme prullenbak ontwikkeld vol kunstmatige intelligentie. Het is natuurlijk niet de eerste slimme prullenbak die op de markt is verschenen. Het unieke van dit project is wel dat er specifiek wordt gefocust op de detailhandel en op commercieel gebruik ervan. Het idee is dat consumentenmerken en voedselketens de bakken gaan sponsoren om het milieubewustzijn te promoten en de interactie tussen het merk en de consument te versterken. En ook dat past natuurlijk binnen mijn eerder beschreven  trend van catalysatie.

 

About author:

Geef een reactie