New Tribalism: Mensen zoeken gelijkgestemden en vormen tribes
6 januari 2018 - 15:43, by , in Geen categorie, No comments

 

Deels voortkomend uit de vorige trend Betweenity en de democratisering van het individu in al zijn vrijheden, willen consumenten niet binnen traditionele demografische hokjes van leeftijd, geslacht, enz. geplaatst worden. Consumenten zoeken op een natuurlijke weg naar gelijkgestemden en vormen een tribe. Deze evolutie werd reeds beschreven door de visionair Seth Godin in zijn boek Tribes en door Danielle Braun en Jitse Kramer in de Corporate Tribe. Uit beide boeken blijkt dat het besef groeit dat het individu over de mogelijkheid beschikt om een tribe te vormen, te leiden en hierdoor met de groep mooie dingen kan realiseren. Bovendien worden bedrijven en organisaties beïnvloed door een nieuwe stroming binnen leiderschapsontwikkeling, die de mosterd haalt bij de corporate antropologie. Bedrijven zijn de tribes van de 21ste eeuw, de structuren binnen bedrijven de verwantschapssystemen, de leiders zijn de chiefs, de visieteksten de moderne totempalen. Binnen de modewereld en de fotografie is de ontwikkeling naar het tribeverhaal in alle kleurschakeringen en verwijzingen naar authentieke culturen al mainstream geworden, maar binnen de brede samenleving komt de new tribalism trend pas net kijken.

Enkele voorbeelden of producten die op de trendbeweging van New Tribalism surfen zijn onder andere:

  • Drivetribe (drivetribe.com), een sociaal netwerk dat autoliefhebbers met hun waarden, interesses, behoeften verbindt, zoals getunede auto’s, rijden over de mooiste wegen op aarde, Italiaanse design auto’s of de tribe rond ex Top Gear-ikoon Jeremy Clarkson.
  • Het succes van de FACTS Beurs in Gent bewijst dat er steeds meer tribes zijn, die elkaar vinden in offline en online werelden en tijdens groots opgezette events.
  • Het cameramerk Go Pro heeft zijn eigen tribe van avonturiers die hun uitdagingen met het toestel vereeuwigen en met elkaar delen.
  • Een moslimablogster leidt haar tribe van moslimvrouwen en brengt op basis van een abonnement maandelijks een doos op de markt, die tegemoet komt aan de wensen en verlangens van miljoenen moslimvrouwen.

 

About author:

Geef een reactie