TREND VOICEFACING of hoe spraak, taal en ons gezicht de interfaces van de toekomst worden.
24 januari 2019 - 11:00, by , in Geen categorie, No comments
Voicefacing wordt prominent in 2019

Met Futureproved Trendwatchers brengen we traditioneel een overzicht van de trends voor 2019. In vorige blog beschreven we de trend sustainicratie. Een tweede trend, die we willen meegeven is de technologische trend VoiceFacing.

Trendbeschrijving: Binnen de technologie gaat de evolutie natuurlijk razendsnel. We weten dat de cryptocurrencies het momenteel minder goed doen dan een klein jaar geleden, maar de blockchainevolutie gaat gewoon voort en verankerd zich steeds meer in alle domeinen van de samenleving en economie. Het Internet of things kraakt uit zijn voegen. Voorspellingen vanuit de sector geven aan dat binnen 2 jaar 30 tot 50 miljard sensoren via het Internet verbonden zullen zijn en data doorgeven; Twee jaar later zal dat een biljoen sensoren zijn. Er komen enorme hoeveelheden data op ons af. Deze sensoren maken het mogelijk dat we er digitale kopiën van kunnen maken. Technisch gezien spreken we over digital twins, die dankzij de continue datastroom in realtime, processen en omgevingen in de gaten kunnen houden. 

Maar de grootste trend in technologie voor 2019 speelt zich af op het vlak van besturingsystemen. Zowel Voice (spraak), als Face (gezicht) worden toonaangevend en trending.  Zij zullen langzaam maar zeker de interface worden van waaruit de mens de technologie gaat besturen. Ondertussen gebruiken al 20 miljoen mensen Amazon Echo. Daarnaast ook een veelvoud van gebruikers die werken met Apple Siri of Google Assistant. De komende jaren krijgen we te maken  met digitale assistenten, die wij aansturen met spraak en die een deel van onze taken zullen uitvoeren. Naast spraak en taal zal ook ons gezicht gebruikt worden als interface.

Voorbeelden

1/ Google lanceerde Duplex, een virtuele assistant die je kan gebruiken om voor jou een restaurant te boeken.

2/ De IBM Debater is een nieuwe evolutie binnen de Watson technologie (ooit gebruikt om de beste te worden in Jeopardy en binnen de medische sector om betere en meer correcte diagnoses te stellen bij kanker en andere aandoeningen bij duizenden patiënten). IBM Debater kan over om het even welk onderwerp met de grootste specialisten ter wereld een real time debat voeren en valabele, kritische en pientere argumenten op tafel leggen.

3/ En dan zijn er nog de real time vertaalapparaten die het mogelijk maken dat wij  een gesprek/conversatie kunnen voeren in een vreemde taal die wij totaal niet beheersen. Denk in dit verband aan de Nederlandse start up Travis uit Rotterdam.

4/ New Balance gebruikte in september 2018 Artificiële Intelligentie tijdens de New York Fashion Week (NYFW), om mensen op straat te identificeren en te belonen die modetrends trotseren. Voorafgaand aan NYFW verzamelden de computerwetenschappers van het sneaker-merk gegevens over de huidige modetrends. Nadat de Be The Exception-campagne was gelanceerd, zagen AI-powered camera’s (in realtime) voetgangers waarvan de outfits er anders uitzagen. Die uniek geklede individuen kregen vervolgens een paar sneakers van het merk thuis toegestuurd.

5/ In april 2018 werden interactieve platformdeuren geïnstalleerd op lijn 4 van de metro van São Paulo. De deuren zijn voorzien van een sensor die het aantal passagiers ervoor kan detecteren, evenals gezichtsuitdrukkingen om de leeftijd, het geslacht en de gemoedstoestand van een forens te schatten. Met behulp van deze informatie kunnen gericht gepersonaliseerde advertenties voor de metrogebruikers worden afgespeeld. De deuren worden ook gebruikt voor aankondigingen van openbare diensten. Lijn 4 wordt privé beheerd door ViaQuatro en de interactieve deuren werden oorspronkelijk geïnstalleerd op de stations Luz, Paulista en Pinheiros.

6/ Het Belgische Fielddrive gebruikt sinds 2018 op mondiaal niveau facial recognition als technologie voor eventregistratie en dit voor grote beurzen en congressen. Het ontving op IBTM World in 2018 de technologie award. De data die worden verkregen via facial recognition worden bovendien geëncrypteerd en binnen 14 dagen na het beëindigen van het evenement ook vernietigd. Fielddrive ziet een grote toekomst voor deze technologie binnen de experience economie, events, het bankwezen en de retailsector. 

https://www.fielddrive.eu

Wat verwachten we in 2019 van VoiceFacing?

Deze technologiën worden door alle grote bedrijven en overheden omarmd en ook gebruikers zien de voordele in van Facial Recognition en Voice Interfaces. We gaan meer producten zien en toepassingen van deze technologieën.  Al moeten we natuurlijk wel waakzaam blijven over onze privacy. Vele gebruikers kleven de camera’s van hun computers nu al af uit vrees dat ze, zoals Big Brother, worden bekeken. Gaan de assistenten ons ook afluisteren en info doorgeven aan overheden, commerciële bedrijven enz.? Als bedrijven zoals Field Drive na 14 dagen alle geencrypteerde Facial recognition gegevens vernietigen en onze voice gedreven digital assistents ook onze privacy respecteren zullen deze technologieën nog veel moois voor de mens in petto hebben na 2019.

About author:

Geef een reactie