Trends 2019: There’s no planet B for mankind
21 januari 2019 - 20:52, by , in Geen categorie, No comments

Met Futureproved Trendwatchers brengen we traditioneel een overzicht van de trends voor het komende jaar. In vorige trendoverzichten zoals deze van december 2016 voor de trends in 2017 voorspelden we de groei van cryptomunten, het toenemend belang van ons menselijk DNA in producten en services én de eerste 3D geprinte woningen in België. Deze laatste verscheen dan wel niet in 2017 of 2018, maar zal wel in 2019 het levenslicht zien in Westerlo. Met de trend Betweenity van 2018 waren het vooral de Xennials die het afgelopen jaar zich als groep duidelijker gingen onderscheiden van hun oudere generatie X en de jongere millenial generatie. De Xennials hebben duidelijke andere gedragingen en kenmerken en ze spelen hun eigen rol binnen de maatschappij. De hybridisering die we vorig jaar als trend aangaven, beweegt zich verder in andere domeinen, niet alleen in de economie, maar bv. ook binnen de politiek. Tenslotte hebben we gezien dat catalysatie zich ook wel degelijk als trendontwikkeling in 2018 verder heeft voltrokken met tal van marktvoorbeelden. Deze catalysatietrend gaan we nu vooral zien binnen de sustainicratie, de belangrijkste trend voor 2019.

TREND #1 SUSTAINICRATIE

Trendbeschrijving:

De belangrijkste trend speelt zich af op maatschappelijk vlak en beweegt in de richting van sustainicratie. Duurzaamheid of sustainability leeft al geruime tijd onder de bevolking en behoort niet langer tot het gedachtengoed van de groene beweging alleen. De maatschappij beseft dat de klimaatsveranderingen, waarvan we opnieuw negatieve uitwassen hebben gezien in 2018, vanaf nu een blijvende impact zullen hebben en de samenleving, ecologie en economie van de toekomst gaan beïnvloeden.  Het is zaak om in te zetten op serieuze gedragsverandering om beter te doen en dit aan een nog sneller tempo. Op uitzondering van enkele klimaatnegationisten beseft de samenleving en de individuele consument dat het ondertussen 5 na 12 is.  Volgens het Intergouvernementeel panel over klimaatsverandering (IPCC) uit oktober 2018 hebben we nog maximaal 12 jaar voor de gevolgen onomkeerbaar zijn.

Sustainability moet dus plaats inruimen voor sustainicratie, dit wil zeggen de trend die consumenten opleggen aan overheden, bedrijven en via sociale controle aan hun medemensen om massaal mee te participeren aan duurzaamheid. Men benadrukt een sense of urgency en men streeft ernaar om onze consumptie, maar ook ons leefmilieu, onze economie en onze ganse samenleving te gaan verduurzamen. De sustainicratietrend wordt verduidelijkt via zijn slogan There’s no planet B for mankind. Hierdoor zullen we massaal gaan inzetten op regeneratie. We weten immers dat de Earth Overshoot Day steeds dichter opschuift en voor 2019 ook in de volle zomer zal vallen, wellicht ergens eind juli en daarmee weer één of twee dagen dichter opschuift ten opzichte van 2018.

De belangrijkste trend is de mindsetshift die de maatschappij aan het maken is. Uit een online onderzoek opgezet door het Amerikaans marktonderzoeksbureau The Innovation Group op de thuismarkt, maar ook in de UK, Australië en China blijkt dat 92% van de consumenten bereid zijn, om in het komende jaar duurzamer te willen leven. 83% van de consumenten zullen altijd kiezen voor een merk die een sterke track record kan voorleggen als het om duurzaamheid gaat. 90% van de consumenten vinden dat bedrijven en merken mee het voortouw moeten nemen en verantwoordelijkheid opnemen met betrekking tot het verduurzamen van de planeet en menselijke relaties. 79% van de consumenten zijn zich terdege bewust dat we door onze manier van consumeren een te groot beslag leggen op onze planeet en 91% van dezelfde consumenten willen dat bedrijven en merken beboet moeten worden als ze de omgeving of het milieu verontreinigen. Cijfers die tot de verbeelding spreken.

Vb. van de Sustainicratie-trend:

Tegels van gerecycleerd plastic

1/ Volvo sloot recentelijk een partnership met het Sydney Institute of Marine Science en het Reef Design Lab om een Living Seawall te creëren in de haven van Sydney. Voor de Seawall gebruikt men tegels gemaakt van gerecycleerd plastic. Ze gebruiken biomimicry principes en lieten zich in hun ontwerpen inspireren op de wortelstructuur van mangrovebomen.

2/ Poseidon, een non-profit organisatie gebruikt blockchain om elke aankoop door consumenten te monitoren en te streven naar klimaatpositieve transacties. In mei 2018 voerde Poseidon een proefproject uit met de Unilever’s Ben & Jerry’s-winkel in Soho in Londen. Shoppers werden uitgenodigd om een cent extra toe te voegen bij hun aankoop. Hiermee werd een programma, dat instaat voor bosbouwbehoud in Peru mee gefinancierd. Door de microtransacties te volgen op de blockchain kunnen consumenten de impact van hun bijdrage traceren. De proef was een succes, met veel klanten, die beduidend meer bijdroegen dan de gevraagde cent.

https://poseidon.eco

3/ Patagonia is een bekend outdoormerk, dat president Trump aanklaagde voor zijn beslissing om de helft van de Grand Staircase-Escalante Nationaal Monument open te stellen voor commerciële exploitatie met massale ontbossingen tot gevolg. Hierdoor wordt niet alleen het leven van diersoorten bedreigd maar ook de levens van lokale Native American stammen, die het proces indienen. Patagonië maakte bovendien onlangs bekend dat het zijn extra winst voor 2018 door Trump’s “onverantwoordelijke belastingverlaging” niet terug gaat investeren in het bedrijf, maar deze $ 10 miljoen dollar gaat geven aan organisaties, die de klimaatverandering bestrijden, of werken in regeneratieve biologische landbouw om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

https://www.patagonia.com/actionworks/grantees/grand-staircase-escalante-partners/

4/ De Scandinavische bank Ålandsbanken biedt de Åland Index aan. Deze werd ontwikkeld in samenwerking met Mastercard en KPMG, die de milieu-impact van elke krediet- en/of kaarttransactie in kaart brengt. Maandelijkse uitreksels bezorgen de consument een uitgebreid overzicht van zijn of haar CO2-voetafdruk, met statistische vergelijkingen ten opzichte van de vorige uitreksels en suggesties over hoe je deze in de toekomst zou kunnen verminderen. Een mooi voorbeeld van clean money.

http://www.balticseaproject.org/en/aland-index

5/ Dichter bij huis in Amsterdam opende begin oktober 2018 Fashion For Good als een platform voor duurzame innovatie binnen de modesector. Alle mogelijke initiatieven komen er aan bod: Start ups krijgen er de kans om hun nieuwe duurzame toepassingen in de modesector te pitchen, terwijl de locatie geïnteresseerden informeert over alle facetten van duurzaamheid in het museum zelf.

https://fashionforgood.com/about-us/

6/De Akyra TAS Sukhumvit Bangkok opende in juni 2018 en is Azië’s eerste plasticvrije hotel. Bij aankomst krijgt u een roestvrije stalen fles water aangeboden, die je kan bijgevullen via de waterdispensersn die op elke verdieping staat. Badkamerbenodigdheden zijn geleverd in lokaal vervaardigde potten in aardewerk, en biologisch afbreekbaar plastic tassen worden in alle bakken gebruikt.

De Akyra Hotel Group wil uiterlijk in 2020 volledig plastic vrij worden. Dus de komende jaren zullen nog meer hotels plasticvrij worden.

https://www.theakyra.com/blog/first-no-single-use-plastic-hotel-launch-asia/

7/ De stad Surabaya in Indonesië lanceerde in 2018 een nieuw betaalmiddel. Gebruikers kunnen buskaartjes kopen met gerecyclede plastic flessen. Vijf plastic flessen of tien plastic bekers kunnen worden uitgewisseld voor een buskaart van twee uur. Een enkele bus kan per dag tot 250 kg (550 lbs) plastic afval verwijderen. Surabaya wil bijdragen tot de vermindering van de hoeveelheid plastic in Indonesië, die naar verluidt de op een na grootste bijdrage levert aan oceaanplastic in de wereld, en tegen 2020 plasticvrij wordt.

https://www.reuters.com/article/us-indonesia-environment-plastics-bus/plastic-to-ride-indonesians-swap-bottles-for-bus-tickets-idUSKCN1MX1OD

8/ Een ander mooi voorbeeld is Green Whisper, een Indisch-Franse start up, die de missie hebben om een groenere wereld te creeëren en daar volgens de Indische filosofische traditie op in spelen. Green Whisper ontwikkelt duurzame stoffen op basis van bananenvezels. Deze worden als grondstof gebruikt voor jeans, schoenen, verpakkingsmateriaal, tafelkleedjes, maar ook voor beddelakens. Het bedrijf heeft ondertussen de eerste contracten met modehuizen en hotelketens op zak. 2019 wordt dan ook het jaar van de banaan, daar waar 2018 het jaar van de avocado was. 

gemaakt van bananenvezels

https://www.green-whisper.com/home

9/ Nog leuke initiatieven zijn twee interessante en te volgen start ups die via Kickstarter in het laatste kwartaal van 2018 hun financiering meer dan rond kregen. Het betreft het Amerikaanse Finalstraw en de Refil Revolution van het ecomerk Keligreen. 

https://finalstraw.com/pages/home

https://www.keligreen.com/refillrevolution/

Wat verwachten we in 2019 van de Sustainicratietrend? Nog meer initiatieven van consumenten, bedrijven en overheden én de internationale gemeenschap. We zullen nog meer initiatieven zien in alle domeinen van de economie, of het nu gaat om kleding en mode, voeding, cosmetica of gezondheidsproducten. We zullen meer nadenken en op een meer duurzame manier gaan wonen en werken, onze vrije tijdsinitiatieven kiezen. Hiervoor zullen steeds meer rolmodellen ons de weg tonen en inspireren.

About author:

Een reactie achterlaten