Versnelling en vertraging: trends die ook 2018 zullen domineren
11 februari 2018 - 11:16, by , in Geen categorie, No comments

Snack Culture & State of Tranquility

Snack Culture en The State of Tranquility zijn trends, die in 2018 blijven hangen bij de consument. Het gaat om een trend en zijn anti-trend, die simultaan binnen onze samenleving aanwezig zijn. Snack Culture gaat over onze opgejaagdheid binnen een tijdsgewricht van enorme versnelling. Alles moet snel gaan. Nadenken en handelen tegelijkertijd, multitasken of althans het gevoel hebben te multitasken. De aandachtspanne verslapt zeer snel, dus het moet steeds korter, bondiger en tegelijkertijd accuraat, correct en to the point. We snacken als het ware van de ene beleving naar de andere en we willen liefst geen of zo weinig mogelijk tijd verliezen. Deze trend zet zich ook door in 2018.

Enkele voorbeelden van producten of diensten die de snack culture onderstrepen:

  • Youtube presenteerde in 2017 een videoreeks over klassieke literaire meesterwerken zoals Hamlet en Alice in Wonderland aan de hand van 6 seconden videos. Binnen dit razendscherp tijdsformat werd de essentie of interpretatie van het verhaal uit deze klassieke meesterwerken verteld. Youtube toont hierbij aan dat klassieke 30 seconden spots wellicht naar de prullenmand kunnen, omdat consumenten snakken naar kortere en intensievere reclame-uitingen.
  • De Britse supermarktketen Tesco versnelt het online aankopen van producten voor consumenten, die kampen met allergieën of andere specifieke dieeteisen, door een filter op de zoekfunctie te creeëren. Hierdoor vinden veganisten, vegetariërs en andere type consumenten, die een dieet volgen, veel sneller hun productgamma.
  • McDonald’s Australia gebruikt Snapchat als een tool om sneller personeel te recruteren. Kandidaten sturen een 10 seconden video naar Macdonalds. De juiste profielen worden snel daarna uitgenodigd op sollicitatiegesprek.
  • Qatar Airways kondigde in maart 2017 aan dat business class passagiers een gratis laptop en Wifi-connectie krijgen om tijdens de vlucht naar de VS verder te kunnen werken om zeker geen tijd te verliezen. President Trump had immers net daarvoor verboden dat er laptops aan boord werden toegelaten voor vluchten vanuit een tiental luchthavens uit het Midden-Oosten, Turkije en Noord-Afrika. Qatar Airways speelde in op de behoeften van de passagiers om tijdens het reizen te kunnen voortwerken.
  • In de Chinese stad Jinan werkt de locale overheid samen met Didi Chuxing, de Chinese variant van Uber, om files in de stad te vermijden of minstens in tijd te reduceren. Via een platform worden de big data van het verkeer in de stad verzameld en gecombineerd met actuele verkeerssituaties. Deze informatie wordt in real time verwerkt, waardoor verkeerslichten zich aanpassen aan de verkeersflow. Bijgevolg heeft de stad zijn files met 11% kunnen verminderen, terwijl het aantal auto’s in de stad met 5% toenam.
  • AmazonFresh Pick up heeft in Seattle een proefproject opgestart, waarbij het bedrijf garandeert dat de boodschappentas met producten zoals voeding, drank en verzorgingsproducten binnen de vijftien minuten na bestelling op een door jouw gekozen bestemming geleverd wordt. Het proefproject was aanvankelijk bedoeld voor medewerkers van Amazon, maar werd ondertussen door het grote success, uitgebreid naar Amazon Prime members.

 

De Tegentrend: State of Tranquility

Op een bepaald moment ontstaat een tegentrend bij een groep consumenten, die zich afzetten tegen een heersende trend. Zo zien we dit ook bij de Snack Culture. Als reactie op de versnellende snack culture onderscheiden bepaalde consumenten zich door een drang naar rust, kalmte, de tijd nemend om van iets te genieten, zich deconnecterend van de immer aanwezige online wereld. De meeste consumenten verlangen daar ook naar. De Slow Movement zal vanaf 2018 evolueren naar een State of Tranquility.

Enkele voorbeelden van producten/diensten die op de trendbeweging van de State of Tranquility voortbewegen zijn onder andere:

  • Luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific werkte in Hong-Kong samen met de plaatselijke brouwerij Hong Kong Beer Co. Samen werd een nieuw bier gebrouwen onder de toepasselijke naam Betsy, met de bedoeling dat haar passagiers tijdens de vlucht optimaal kunnen genieten van een heerlijk vers gebrouwen biertje.
  • In Brazilië werkt het merk Doritos samen met de kledingketen Cartel 011 voor de ontwikkeling van een Doritos Mystery Shop. In deze instore pop ups en tijdens georganiseerde events door Cartel 011 kunnen consumenten in alle rust nieuwe mysterieuze Doritos smaken leren kennen.
  • One Aldwych’s Lobby Bar in Londen lanceerde deze zomer de cocktail The Origin met een mooi vormgegeven VR experience. Als je de cocktail bestelt, krijg je eerst een VR set en oortjes. Je wordt meegetrokken in een verhaal dat zich in de Schotse highlands afspeelt en je komt terecht op de plek waar de Dalmore whisky wordt gemaakt. Ondertussen maakt de mixologist jouw Origin cocktail klaar bestaande uit de Dalmore whisky, cherry likeur en champagne.
  • In tegenstelling tot vele casual games, die je als snelle gamesnacks kan beschouwen, is er de computergame Walden. Dit computerspel is gebaseerd op het leven van David Thoreau. Hij leefde twee jaar in absolute éénzaamheid in Walden Pond in Massachusetts in het midden van de 19de eeuw. De game neemt spelers mee in een verhaal vol zelfonderzoek én overleven: voedsel en brandstof verzamelen, de omgeving verkennen én interageren met sleutelfiguren uit het leven van het hoofdspersonage.
About author:

Geef een reactie