10 Chocolade trends voor 2016
2 maart 2016 - 14:37, by , in Geen categorie, No comments

Recentelijk sprak ik op Chocoa in Amsterdam en de Salon du Chocolat in Brussel. Daarnaast voerden we met ons trendwatching agentschap Futureproved samen met market researchbureau iVox uitgebreid onderzoek naar de chocoladeconsumptie van de Vlaming. Enkele media hebben mij hieromtrent geïnterviewd, waaronder Feeling.

Je kan het interview hier lezen:

http://www.feeling.be/leven-met-stijl/gastronomie/369830/dit-zijn-de-trends-in-chocoladeland

Voor diegene die echter meer trends en bijkomende duiding willen lezen, heb ik voor hen deze blog geschreven op basis van deskresearch, gesprekken met toonaangevende chocoladeproducenten, chocolatiers, coolhunting op ISM in Keulen en uitgebreid marktonderzoek uit binnen- en buitenland.

Hieronder de trends voor 2016:

 

1/ Consumenten blijven chocolade kiezen om zich te verwennen en voelen zich gelukkig bij het eten van chocolade.

Uit een onderzoek dat Futureproved met iVox enkele weken geleden uitvoerde op 700 chocoladeconsumenten blijkt dat 63% van de Vlamingen  aangeeft dat de consumptie van chocolade hen gelukkig maakt.

2/ Chocolade consumenten blijven conservatief vasthouden aan bekende merken en smaken.

Uit marktonderzoek blijkt dat 47% van de Amerikanen steeds hun vertrouwde merk kopen. Ook in Europa kopen consumenten vertrouwde merken.

3/ De chocoladeproducenten brengen veel nieuwe innovatieve producten op de markt vooral op het vlak van smaken, texturen, fillings.

Amerikaans onderzoek geeft aan dat 45% van de Amerikanen steeds zoekt naar nieuwe smaakvariëteiten. Daarnaast komen de meeste productinnovaties voor in West-Europa (36,8% aan nieuwe producten in 2015). Voor dezelfde periode in Noord-Amerika (20,5% in Azië 15,4%. Deze trend blijft zich doorzetten. Op ISM in Keulen werd deze trend bevestigd door Innova Market Insights. Pralines met dubbele fillings, nieuwe smaken in pralines en chocoladerepen.

4/ Suikervervangende producten in chocolade worden meer gevraagd.

Het success van stevia is daar niet vreemd aan. Cavalier pionierde reeds enkele jaren geleden en ziet zijn markt in België nog steeds groeien. Daarnaast zijn de Cavalier producten ook gewild in Scandinavië, de Verenigde Staten en Oost-Europa. Maar ook andere suikervervangers worden steeds meer gebruikt in chocolade, zoals
kokosbloesemsuiker, agave, zusto of tagatesse.

 

5/ Chocolade is gezond en verschuift naar functional food.

Ondertussen groeien de gezondheidsclaims vooral voor donkere chocolades. De laatste jaren is er een industrie ontstaan met tal van cosmeticaproducten op basis van chocolade: chocolade maskers, chocolade cellulite crèmes, chocolade lip balsems, chocolade mas­sage olie, chocolade foundation, etc. Estheomed ontwikkelde een Chocolate Mousse van Colorescience. Een kwalitatieve chocolade bevat meer antioxidanten (vooral polyfenolen) dan rode wijn en groene thee. Het is dan ook niet verwonderlijk dat cosmetica op basis van chocolade de veroudering van de huid efficiënt tegengaat. Chocolade cosmetica doet echter meer dan de huid beschermen tegen veroudering. Het bevordert ook de bloedtoevoer naar de huid waardoor de huidstructuur verbetert en de huid beter gehy­drateerd en gevoed wordt. De beautywebsite Style United raadt gebruikers aan om een bad te nemen in gesmolten chocolade. Dit soort behandelingen wordt vaak in welnesscentra toegepast. Chocolade houdt immers de huid jong en mooi. Chocolade wordt steeds meer een superfood: een hoger percentage cacao is een sterke immuunsysteembooster. Chocolade is ook goed voor hart en hersenen. Twee tot drie chocoladerepen per week zijn goed voor je hart en hersenen, omdat chocolade flavonoïden bevat, die op hun beurt verantwoordelijk zijn voor bloeddrukverlaging, een verbetering van de bloedtoevoer naar je hart en hersenen en bovendien je bloedplaatjes minder klonterig maken. Chocolade is een energiebooster en dit door zijn cafeïne en theobromine. Chocolade helpt tegen het Prémenstrueel Syndroom (PMS): Doordat cacao magnesium bevat verlichten de PMS symptonen. Chocolade zit bomvol mineralen en vitaminen en wordt daardoor ook steeds meer beschouwd als vitaminensupplement. Chocolade geeft je libido een boost en Chocolade is de perfecte soul food: Af en toe hebben we een cacao kick nodig om goed te kunnen functioneren.

Donkere chocolade zou volgens Amerikaanse onderzoekers onder andere het geheugen versterken. Mensen in de leefti­jdscategorie 50-69 die chocoladedranken consumeren scoren beter op geheugentests dan hun leeftijdsgenoten die geen chocoladedranken consumeren. Door meer weten­schappelijke studies, die verschijnen en duidelijk aanwijzen dat chocolade veel anti-oxidanten bevat, verschuift chocolade meer naar functionele voeding.

6/ Chocolade wordt customized.

Onder andere alle Fair Trade producten passen binnen deze customization trend. Als daar dan nog een goed verhaal aan verbonden is, dan zie je winners, zoals de slaafvrije chocolade van Tony Chocolonely, dat jaar na jaar zijn omzet ziet groeien. Maar ook The Chocolate Makers uit Amsterdam passen binnen deze trend.

7/ Chocolade als premiumproduct.

Sommige chocolades zijn zeer exclusief en duur, zoals de Piedra de Plata, waarvoor je 250 Euro neertelt en dit voor een reep van 50 gram. Of Maarten Chiffers die vorig jaar een Paashaas maakte met goud en diamanten verwerkt. De luxe chocolade Paashaas werd in no time gekocht voor net geen 40.000 Britse pond.

8/ De trend van smalle porties chocolade en bij voorkeur gecombineerd met healthy snacking.

Snacken vervangt steeds meer vaste eetmomenten. In de Verenigde Staten kopen 83% van de consumenten snacks in supermarkten en retailhoreca, die ze dan meteen nuttigen. Binnen het Sweet Snacking Segment zien we een toename van donkere chocolades met een hoog cacaogehalte en worden de snacks aangevuld met proteïnen, fruit en diverse notensoorten.

 

9/ Cacao en chocolade worden schaars

Maar dat heb ik reeds uitvoerig geschetst in de challenges voor de chocolade-industrie. Lees hiervoor mijn blog, die ik schreef in januari jongstleden.

10/ Donkere chocolade zit in de lift

Uit mijn onderzoek dat we met Futureproved en iVox uitvoerden blijkt dat bijna de helft van de Belgische bevolking vooral donkere chocolade met een hoog cacaogehalte verkiest. Een opvallende vaststelling uit het onderzoek. Naarmate de Belg ouder wordt zal hij meer grijpen naar donkere chocolade. Demografisch gezien vergrijst onze bevolking. In 2020 zal 1 op de 2 Vlamingen ouder zijn dan 50. Vanuit wereldwijd smaaksensorisch onderzoek blijkt dat hoe ouder we worden, we bittere smaken lekkerder vinden. Donkere chocolade met hogere cacaopercentages worden nu al meer geconsumeerd. Dit fenomeen zal de komende jaren alleen maar toenemen. Steeds meer chocoladetabletten promoten bovendien een hoger cacaogehalte van 70 tot 80%. Lindt heeft zelfs een chocoladereep op de markt van 99% cacaogehalte.

About author:

Geef een reactie