5 Foodtrends voor 2016
15 maart 2016 - 11:12, by , in Geen categorie, No comments

Foodies = All Day eating

In navolging van consumenten in de Verenigde Staten lassen we steeds meer eetmomenten tijdens de dag in. De porties voor het traditionele ontbijt, lunch en diner worden kleiner maar krijgen aanvulling van 2 tot zelfs 3 snackmomenten. Meer dan de helft van de Westerse bevolking eet de ganse dag door. Voedsel is nog nooit in de geschiedenis van de mensheid zo voorradig geweest, dat we de ganse dag naar hartenlust snacken.

Foodies worden Locaglobalisten

Er zijn twee parallelle trends in opmars. Enerzijds is er de blijvende trend van het locavorisme, waarbij we in principe voedsel produceren en consumeren binnen een straal van 100 km. Getuige hiervan de opkomst van streekproducten, de groei van kleine locale markten met ambachtelijke producten uit de eigen streek. Dit kan gaan om locaal gebrouwen bier, maar ook verse vruchtensappen, quiches met streekgroenten en ga zo maar door.  Anderzijds is er de enigszins contradictorische trend van de global kitchen., die diametraal staat tegenover ons ecologisch bewustzijn. Reizen is ten opzichte van 20-30 jaar aanzienlijker goedkoper geworden en we komen door reizen in veelvuldig contact met andere culturen. Op deze bestemmingen leren we andere voedingsproducten kennen en appreciëren. Bij thuiskomst gaan we onmiddellijk op zoek naar deze producten en assimileren we ze gewoon in ons voedingspatroon.

Locavorisme wordt op die manier naadloos gecombineerd met globalisme.

Foodies houden van Hybridisering

Maar op Tavola zie je ook Butcher’s Gin, of de Gin Seapearl. We zien ook pizza’s en burgers met elkaar versmelten.Yoobi’s zijn Braziliaanse wraps die gecombineerd worden met sushi. In New-York zijn de plaatselijke consumenten, maar ook toeristen gek van cronuts (combi donut en croissant), duffins (combi donut en muffin), donnoli’s (combi donut met cannoli en ricotta); crookies (Croissants met Oreo vulling), waffogato’s.

De hybridiseringsgolf in de voedingsindustrie is nog maar pas ingezet. Straks krijgen we misschien ook nog Gucci frieten op het bord….

Foodies blijven zoeken naar unieke smaakervaringen.

Kokosbloesemsuiker en kokosbloesemsiroop worden gebruikt voor experimenten in de wereld van de patisserie, desserten en steeds meer door chocolatiers.  We zien producten op de markt komen, waarbij groenten, verwerkt worden in ontbijtgranen, maar ook vegetable sheets, die je kan stomen en frituren.

Foams brengen nog meer experience in je cocktailglas.

Het R&D Food Revolution Lab brengt straks gin, wodka en sangriafoam op de markt, wat bartenders en mixologists alvast doet dromen van nieuwe spannende cocktailcreaties. Ook foodpairing blijft verrassen. Op Tavola blonk Jules Destrooper uit met een foodpairing van Duvel met zijn koekjes in verrassende smaakcombinaties.

Functional Food voor de Foodies

Consumenten zijn steeds meer met een gezonde levenstijl bezig, waarin apps onze gezondheid constant monitoren. We gaan consuminderen en kiezen steeds meer voor kleinere porties gezonde voeding van een hoge kwaliteit en met een lekkere smaak. Onderzoek in de Verenigde Staten wijst erop dat 36% van de Amerikaanse consumenten de ingredientenlijst nauwkeurig checkt en op basis van ongezonde ingrediënten deze producten links laat liggen. We kiezen resoluter voor meer proteïnen, rauwe en gekookte groenten, oude graansoorten, zoals spelt, quinoa of boekweit. Terug van weggeweest en onder de aandacht gebracht door toprerstaurant Noma in Kopenhagen zijn grootmoeders oude fermentatietechnieken. Samenvattend: we gaan steeds minder voor koolhydraten, vetten en suikers. Als voorbeeld: Pasta is op zijn retour. In Italië wordt momenteel al een kwart minder pasta gegeten. Consumenten uit de rest van Europa aten in 2015 13% minder pastagerechten dan in 2014 en aan deze dalende trend komt voorlopig nog geen einde. Onze voeding moet functioneel zijn en bijdragen aan een gezonde geest in een kerngezond lichaam.

About author:

Geef een reactie