Het autosalon in Brussel sloot een kleine week geleden de deuren.. Ruim 550.000 bezoekers passeerden en bekeken de allernieuwste modellen.
Ik vraag mijn daarbij steeds af, waarom België geen eigen automerk heeft. In België zitten knappe designers, we hebben expertise in autobouw, maar we missen misschien lef en durf!
Laten we eens ambitie hebben en dromen dat België terug een eigen nationaal automerk zou bezitten. Eigenlijk hebben we alles in huis om de auto van de toekomst te bouwen. Die ambitie moeten we voeden en bedrijfsleiders in Vlaanderen goesting geven om te innoveren en ondernemen. Met Flanders Make, uit Lommel, hebben we de driver en facilitator die alle kennis kan samenbrengen. Flanders Make is de erfgenaam van Flanders Drive, en heeft doorheen de jaren een enorme expertise in de automobielsector opgebouwd.
Flanders Make is natuurlijk in de laatste jaren geëvolueerd in richting van de maak industrie. Deze industrietak heeft in België nog veel groeipotentieel, ondanks het beeld dat doemdenkers schetsen. De Belgische en zeker Vlaamse maakindustrie heeft vooral potentieel in het creatieve proces en het bedenken van nieuwe innovatieve concepten en de implementatie van deze ideeën. De Vlaamse overheid investeert immers in de research en ontwikkeling als daartegenover staat dat elke euro een return of investments moet hebben van factor 15 tot 20. Dit gaat dan over tewerkstelling op middellange en lange termijn in Vlaanderen.
Laten we het idee om een Vlaamse of Belgische auto te gaan ontwikkelen eens vorm geven. Uiteraard zullen er business plannen ontwikkeld moeten worden. Hierbij houden we rekening met Onderzoek & Ontwikkeling, productie, positionering, marktontwikkeling en promotie. Dat betekent meteen enkele honderden miljoenen Euro’s, die vrijgemaakt moet worden. Een consortium van Vlaamse industriëlen kan zich bezighouden met de financiering en de marktontwikkeling. Voor de technologische ontwikkeling zorgen IWT, iMinds en natuurlijk Flanders Make. De overheid helpt met een financiële injectie op basis van haar objectieven.
Ik geef u ook al de naam van het nieuwe automerk: De Minerva. Op dit automerk waren wij vorige eeuw zeer trots. Minerva werd ruim 110 Jaar geleden gesticht en het maakte in de periode na Wereldoorlog I fietsen, motorfietsen, vrachtwagens en auto’s. In de beginjaren van de auto-industrie bezondigden alle autobouwers zich aan het bouwen van diverse voertuigtypes. Minerva deed dit ook, maar zag vrij snel in dat men zich moest bezighouden met het maken van exclusieve auto’s. Deze dure auto’s werden toen gekocht door de happy few, met name mensen die wel wat meer wilden spenderen en zich onderscheiden ten opzichte van bv. het Ford T model. De Minerva’s hadden dezelfde status als Rolls Royces nu.Stel dat we een ondernemerscollectief met eigen middelen vinden, die hierin willen investeren. Dan zijn we vertrokken. Mark Coecke, Roland Duchatelet, Hein Deprez en nog een reeks industriëlen zouden hier best hun schouders kunnen onderzetten. Zij hebben in het verleden lef en durf getoond. Zijn zij bereid om deze challenge aan te gaan en dit door samenwerking? Het IWT en het Onderzoekscentrum Flanders Make spelen de rol van locomotief om de innovatoren samen te brengen. Vul dit geheel aan met een knap designerteam en we zijn vertrokken voor de auto van de toekomst, die wordt gecreeërd en gebouwd door Vlamingen in Vlaanderen op één verlaten autosite, die ernaar snakt om terug auto’s te gaan bouwen.
Ik ben overtuigd dat Vlaanderen zijn nieuwe Minerva als het kroonjuweel uit het verleden opnieuw kan remarketen. Een merk uit het verleden revitaliseren houdt natuurlijk risico’s in maar niet als je dit aanpast aan de technologie van de toekomst. Het zou bovendien passen binnen de revival trend waar ook een merk als Achielle op meesurft. Achielle is natuurlijk een fietsenmerk en het bouwen van een automerk is zeker niet vergelijkbaar met fietsenbouw, maar het gaat hier degelijk om revivalisme. Maar met sentiment alleen, bouw je natuurlijk geen nieuwe wagens.
Als de Minerva 2.0 succesvol wil zijn en opnieuw gegeerd zoals 100 jaar geleden, dan moet men, met alle respect, echt niet gaan kijken naar Toyota, Audi, BMW, Mercedes, Jaguar of Land Rover, maar dan is Tesla van toekomstgoeroe Elon Musk de ultieme benchmark.
Tesla is voor mij de Apple onder de automerken. Eigengereid, maar zeer innovatief, gedurfder en een ware gamechanger. Net als Tesla moet Minerva zeer performant zijn, maar nog beter scoren dan Tesla op het vlak van energie efficientie, gewicht en autonomie. De Minerva 2.0 moet de zelfrijdende auto van de toekomst worden, waarbij we wel de vrijheid hebben en kunnen kiezen om zelf nog te mogen rijden, omdat we dit éénmaal prettig vinden.
Binnen energie-efficiëntie kiest Minerva voor energie-opwekkend glas. De autoramen krijgen de functionaliteit van zonnepanelen en wekken energie op. De Minerva 2.0 wordt verder aangedreven via waterstof en kleine batterijen, maar ook energie van de remmen en schokdempers zullen worden gerecupereerd. Uiteraard wordt het comfortabel rijden met de Minerva, want het interieur is stijlvol, modieus en luxueus gemaakt met de beste verkrijgbare materialen op de markt.
De Minerva 2.0 wordt verkocht via een zeer klein netwerk van Minerva Consuls. Deze Minerva consulaten vormen zowel een experienceruimte als de garages waar de klant geregeld heen kan om de bouw van zijn auto te volgen of zijn auto te laten herstellen. Updates van alle electronica, die de Minerva rijk is, gebeurt daarentegen automatisch via Cloud servers.
Dat de Minerva enkel op bestelling wordt geproduceerd en dat er lange wachttijden zijn, maakt het schaars en des te gegeerd. Helaas is de Minerva 2.0 enkel weggelegd voor de happy few, die meer dan 100.000 Euro willen neertellen voor deze luxe-wagen. Uiteraard de verplichte bedrijfswagen voor de investeerders van het eerste uur.
Ik ben ervan overtuigd dat we met durf en lef een nieuw exportproduct kunnen maken dat Vlaanderen naast zijn bier, chocolade en frieten wereldwijd op de kaart zet. Wedden dat ook de sjeiks uit het Midden-Oosten tientallen pré-orders laten ingeven voor de nieuwe Minerva? Of gaan ze meteen een bod uitbrengen om Minerva over te kopen om de motor te vervangen door een benzine- of dieselmotor? Het zou me niet verbazen om alzo hun vervuilende aardolieproductie veilig te stellen.