Betweenity trend breekt door in 2018: Generaties tonen afwijkend gedrag!
3 januari 2018 - 11:06, by , in Geen categorie, No comments

Klassiek generatiedenken op de helling?

Binnen de demografie bekijkt men graag de verschillende generaties en hoe deze generaties een andere kijk hebben op diverse facetten van het leven, de economie, werken, religie, sociale omgang, zingeving, politiek, technologie, enz. De klassieke indeling in babyboomers, generaties X, Y en Z met hun bijbehorende gedrag zijn we aan het herbekijken. De trend van Betweenity werd al eventjes geleden gesignaleerd, maar breekt nu echt wel door. We worden in verschillende geledingen geconfronteerd met afwijkend gedrag, dat we voorheen aan bepaalde generaties toeschreven. Ook traditionele rolpatronen moeten er nog meer aan geloven

Enkele voorbeelden om dit te illustreren:

  • Een groeiend publiek van 50 plussers is massaal aan het gamen. Een studie van de Entertainment Software Association in de VS becijferde dat 1 op de 3 Amerikanen, die ouder is dan 50, een fervente gamer is. Ook zestigers gaan massaal videospellen spelen. 43% van de 60’ers speelt zelfs dagelijks een videospel.
  • Op de werkvloer hebben een groep oudere werknemers moeite om afscheid te nemen van hun job. Ze gaan op pensioen op vrijdag, maar maandag keren ze als zelfstandig consultant terug bij hetzelfde bedrijf of een ander bedrijf.
  • Oudere generaties leiden aan Youthfullness en vervullen een verlangen om het verleden te laten herleven in het heden. Het gaat daarbij om een nostalgisch verlangen om de jeugd te herbeleven. Een vijftiger en zestiger wilde tot voor kort 20 jaar jonger zijn en zo aangesproken en behandeld worden, maar nu wordt de Youtfullness leeftijd doorgetrokken naar gemiddeld 30 tot 40 jaar jonger.
  • Studenten doen er gemiddeld langer over om een diploma te halen dan hun leeftijdsgenoten twintig jaar geleden. Het onderwijssysteem werkt dit mee in de hand, maar ook binnen het gedrag van de jongere ziet we dit terugkomen:
    • Uitstelgedrag om echt volwassen te worden en verantwoordelijkheid op te nemen.
    • Het opstapelen van diploma’s als een garantie op een toekomst vol interessante jobs met mooie verloning.
    • Ook studenten leidden aan Youtfullness en grijpen terug naar de muziek toen ze nog onbezorgd in de lagere school zaten. Denk aan K3 songs, die studenten nu massaal meeneurieën op fuiven en party’s.

Producten of diensten toepasbaar op deze trendview zijn ondere andere:

  • Senior Fitness Stations: Singapore bouwde in zijn publieke ruimte 55 openbare en in openlucht beschikbare fitnessruimtes met toestellen, die gericht zijn op het onderhoud van de spieren, evenwicht en uithouding. Er worden ondertussen ook senioren opgeleid als coaches voor deze openlucht Fitness Stations.
  • In 2018 zullen vijftigers opnieuw genieten van hun muziek uit de ‘70’s met de Virtual reality tour, die met ABBA staat ingepland.
  • Het succes van Adult Summer Camps in de Verenigde Staten, waarbij volwassen via sport, spel en competitie hun jeugd beleven.

 

  • Betweenity tussen de geslachten. We evolueren steeds meer naar genderneutraliteit en genderblurring. Bepaalde modemerken prefereren meer unisex kleding binnen hun assortiment. Anjali Lama was de eerste transgender, die tijdens de modeweek in Indië op de catwalk liep. Dit 32 jarige Nepalese model was oorspronkelijk geboren als man, maar ondertussen vrouw geworden en ze wordt gevraagd door de meest toonaangevende Indische ontwerpers om hun kleding te showen aan pers en publiek.
  • MTV maakte vorig jaar al bekend dat genderspecifieke categoriën, zoals de awards voor beste acteur of actrice worden afgeschaft. Alle genomineerden, zowel mannen als vrouwen vallen nu onder de noemer beste acteur. De Amerikaanse zender promoot hierbij niet alleen de gelijkheid der sexen, maar ook genderneutraliteit.
About author:

Geef een reactie