Volgens de onlangs overleden Harvard Professor Clayton Christensen verschijnen er jaarlijks meer dan 30.000 nieuwe producten, waarvan 95% opnieuw verdwijnt na ongeveer 1 jaar. Ik denk dat er zelfs meer producten en diensten worden gelanceerd, die zeer veelbelovend zijn en gebruikers trachten overtuigen om voor hen te kiezen. Over het exact aantal introducties in de…
In de laatste decennia hebben we enorme vooruitgang voor de gehele mensheid gerealiseerd. Lees in dit verband maar even het boek Feitenkennis van Hans Rosling. Meer mensen dan ooit hebben toegang tot goed onderwijs, een performantere gezondheidszorg en betere hygiëne. Maar uiteraard valt niet te ontkennen, dat al die vooruitgang – en het consumentisme dat hieruit voortvloeit…
We voelen in 2020 de gevolgen van éénzaamheid in onze individualistische maatschappij in alle facetten. De Zuidkoreaanse taal heeft sinds kort drie nieuwe woorden aan zijn vocabularium toegevoegd, die allemaal duiden op activiteiten, die mensen helemaal alleen doen. Honbap (alleen eten), Honsul (alleen drinken) en Honeyong (alleen naar de film gaan). De hikikomori (éénzaten) dreigen stilaan een verloren generatie van ruim 2 miljoen jonge Japanners…
De rol van een trendwatcher bestaat er niet alleen in om trends te signaleren, te interpreteren en te verpakken in een mooi verhaal, dat luisteraars boeit en inspireert. Als ik in binnen- en buitenland lezingen geef, zorg ik ervoor dat ik met mijn trendverhalen de aanwezigen informeer, enthousiasmeer en soms ook wel een beetje bruskeer…
Eén van de belangrijkste trends voor 2020 is de culture of shame. Vroeger pochten we dat we als eersten de nieuwe iPhone konden tonen aan vrienden en kennissen, nu kiezen we liever voor refurbished modellen of houden we onze iPhone iets langer in gebruik. Deze culture of shame zien we in alle geledingen en sectoren van ons consumptiegedrag….
Valentijnsdag wordt tegenwoordig gezien als een commerciële hoogdag. Valentijn blijft echter speciaal. Je laat aan je geliefde weten hoeveel je van hem/haar houdt. In een maatschappij die steeds eenzamer wordt, blijft dit een belangrijk signaal. Net daarom brengen we met Futureproved Trendwatchers de drie belangrijkste Valentijntrends in kaart: Minimalisme, Mystiek, en Back to New Romantic De Valentijntrends…
Met Futureproved Trendwatchers brengen we traditioneel een overzicht van de trends voor 2019. In vorige 3 blogs beschreven we de trend sustainicratie, voicefacing en de nieuwe man anno 2019. In deze laatste blog over de trends van 2019 hebben we het over Tipping. Tipping staat voor being or becoming a TIP (Temporary Important Person).We kennen…
Met Futureproved Trendwatchers brengen we traditioneel een overzicht van de trends voor 2019. In vorige 2 blogs beschreven we de trend sustainicratie en voicefacing. Een derde trend, die we willen meegeven is de trend waarin de man op zoek gaat naar zichzelf. Trendbeschrijving: Mannen stonden in 2018 in een negatief daglicht, tengevolge van de sexschandalen…
Met Futureproved Trendwatchers brengen we traditioneel een overzicht van de trends voor 2019. In vorige blog beschreven we de trend sustainicratie. Een tweede trend, die we willen meegeven is de technologische trend VoiceFacing. Trendbeschrijving: Binnen de technologie gaat de evolutie natuurlijk razendsnel. We weten dat de cryptocurrencies het momenteel minder goed doen dan een klein jaar…
Met Futureproved Trendwatchers brengen we traditioneel een overzicht van de trends voor het komende jaar. In vorige trendoverzichten zoals deze van december 2016 voor de trends in 2017 voorspelden we de groei van cryptomunten, het toenemend belang van ons menselijk DNA in producten en services én de eerste 3D geprinte woningen in België. Deze laatste…
Futureproved Trendwatchers keek naar aanleiding van Valentijn naar de toekomst van liefde en sexualiteit en gebruikte daarvoor een techniek van toekomstdenken en Scenarioplanning. Valentijnlovers en Valentijnhaters zorgen voor een groeiende kloof. Het aantal alleenstaanden in de samenleving blijft de komende jaren groeien, net als eenzaamheid. We zien het ontstaan van nieuwe samenlevingsvormen met contracten voor…
Snack Culture & State of Tranquility Snack Culture en The State of Tranquility zijn trends, die in 2018 blijven hangen bij de consument. Het gaat om een trend en zijn anti-trend, die simultaan binnen onze samenleving aanwezig zijn. Snack Culture gaat over onze opgejaagdheid binnen een tijdsgewricht van enorme versnelling. Alles moet snel gaan. Nadenken…
Hybridisering & Cityficiency in 2018 Bij hybridisering weten uwe dat Consumenten leven in een tijdperk van oververzadiging. Bijgevolg is differentiatie cruciaal en kiezen consumenten steeds minder voor het modale. Men kiest met mate voor het exclusieve, maar ook het prijsbewuste en goedkope aanbod blijft aantrekkelijk en noodzakelijk voor het budget van de consument. De in…
Passieve consumptie waarbij slechts één zintuig wordt geprikkeld, is niet meer voldoende voor de consument anno 2018. De moderne 21ste eeuwse consument wil geprikkeld worden door interactiviteit en meerdere zintuigelijke ervaringen. Enkele voorbeelden of producten die op de trendbeweging van het multisensoriële surfen zijn onder andere: Kinepolis België lanceerde eind vorig jaar de 4D Cinema,…
Consumenten willen in 2018 nog meer bijdragen aan een betere wereld en spelen daarop in door te kiezen voor merken, die binnen hun missie resoluut waarden zoals verantwoordelijkheid, engagement, inclusie en empathie uitdrukkelijk definiëren. Merken treden als catalysator naar voor om hun bijdrage aan een betere wereld in de verf te zetten en communiceren dit…
Deels voortkomend uit de vorige trend Betweenity en de democratisering van het individu in al zijn vrijheden, willen consumenten niet binnen traditionele demografische hokjes van leeftijd, geslacht, enz. geplaatst worden. Consumenten zoeken op een natuurlijke weg naar gelijkgestemden en vormen een tribe. Deze evolutie werd reeds beschreven door de visionair Seth Godin in zijn…
Klassiek generatiedenken op de helling? Binnen de demografie bekijkt men graag de verschillende generaties en hoe deze generaties een andere kijk hebben op diverse facetten van het leven, de economie, werken, religie, sociale omgang, zingeving, politiek, technologie, enz. De klassieke indeling in babyboomers, generaties X, Y en Z met hun bijbehorende gedrag zijn we aan…
Consumenten verlangen steeds meer van de bedrijven, hun merken en producten. De verwachtingen van de consumenten bereiken dit jaar ongekende hoogtes. Consumenten willen liefst zo weinig mogelijk betalen voor de producten, binnen 24 uur beleverd worden, gemakkelijk producten kunnen terugleveren, als ze niet trevreden zijn. Ze eisen van het merk diversiteit op hun werkvloer, eerlijke lonen,…
De wereldbevolking blijft verder groeien in een overweldigend tempo, met grotere uitdijende steden, wereldwijde migratiestromen en een desastreuse impact op onze planeet met zijn ondertussen minder rijke fauna en flora en de bijna onomkeerbare klimaatveranderingen tot gevolg. Daarnaast vergrijst de bevolking in China, maar ook bij ons in het Westen. Alom gerespecteerde generatiedenkers, praten al…
Onze samenleving kampt met grote onzekerheden. Wat vroeger evident leek, staat vandaag sneller op losse schroeven. Dat is zeker ook het geval op economisch vlak. Hoe ga je hier mee om en hoe kan je je bedrijf hier op voorbereiden? Docent en expert Bert van Thilborgh benadrukt het belang van toekomstdenken en scenarioplanning in tijden…
Dit jaar had ik de eer en het genoegen om twee talentvolle jongeren te coachen in hun postgraduaatsopleiding Trendwatching aan HoGent. Katoo Van Tendeloo en Nicolas Vergauwen verdiepten zich in de boeiende wereld van toerisme. Na uitgebreide desk- en fieldresearch, coolhunting en gesprekken met specialisten in binnen- en buitenland benadrukken zij vijf trends voor de…
De toekomst van de mensheid ligt in de circulaire economie. Sinds de industriële revolutie zijn we geëvolueerd en geroutineerd geraakt binnen het marktmodel van de lineaire economie. We merken dat dit lineaire model van take, make & waste aan zijn absolute houdbaarheidsdatum zit. Als we ons niet aanpassen zal de planeet aarde eraan moeten geloven…
De Duitse schrijver Carl Zuckmayer schreef ooit dat een leven zonder hond een vergissing is. De mens en de hond hebben al eeuwenlang een mooie band met elkaar opgebouwd. Honden geven hun baasjes veel liefde en schenken plezier, troost en afleiding. Maar welke trends zijn er voor de hond en zijn baasje anno 2016. 1/ Vergrijzing van…
Frederic de Meyer van het Institute for Future Insights poneerde tijdens zijn spreekbeurt de zeer interessante stelling, namelijk dat in de deeleconomie waar we met het vervullen van allerlei taken, niet alleen wederdiensten uitvoeren, maar dit tevens als betaalmiddel kunnen beschouwen. Gaan we dan toch terug naar de tijd waarin geld kan verdwijnen en we…
Foodies = All Day eating In navolging van consumenten in de Verenigde Staten lassen we steeds meer eetmomenten tijdens de dag in. De porties voor het traditionele ontbijt, lunch en diner worden kleiner maar krijgen aanvulling van 2 tot zelfs 3 snackmomenten. Meer dan de helft van de Westerse bevolking eet de ganse dag door….
Help me, Obi-Wan Kenobi, You’re my only hope. Deze zin werd uitgesproken door prinses Leia in de eerste Star Wars film, die ondertussen al bijna 40 jaar oud is. Sciencefiction series en films lieten ons dromen van teletransportatie en hologrammen, maar wat 40 jaar geleden sciencefiction was, is nu realiteit. Virtual reality, Augmented Reality, Samsung…
Recentelijk sprak ik op Chocoa in Amsterdam en de Salon du Chocolat in Brussel. Daarnaast voerden we met ons trendwatching agentschap Futureproved samen met market researchbureau iVox uitgebreid onderzoek naar de chocoladeconsumptie van de Vlaming. Enkele media hebben mij hieromtrent geïnterviewd, waaronder Feeling. Je kan het interview hier lezen: Dit zijn de trends in chocoladeland…
Cuccinacentrismo, wat klinkt de term toch zo veel mooier in het Italiaans dan het Nederlandse keukencentrisme. De keuken, als het centrale hart van het huis of jouw thuis. Want aan keukens wordt in de huidige woningen steeds meer aandacht besteed. En ook op batibouw zullen de nieuwste keukentrends consumenten verleiden. Bij Batibouw draait het bioj…
Batibouw Brussel komt er binnen één week aan. Heel veel consumenten zullen gaan kijken naar de nieuwste snufjes en bouwtrends anno 2015. Maar ik denk als trendwatcher/futurist na hoe wij wonen over 15 jaar? Laten we meer bepaald forwarden naar … 2030. Demografische factoren creeërden een wereld, waarin de wereldbevolking is toegenomen met een vergrijsde bevolking, die voor 90%…
Smart Cities Smart Cities is het nieuwe adagium voor steden, die zich volop moderniseren , up to date zijn én toekomst gericht denken. Weet dat in minder dan 20 jaar 70% van de wereldbevolking in steden woont. Dat zal ongetwijfeld een boel voordelen hebben, maar houdt ook uitdagingen in. Smart grids zullen energievoorziening en distributie…
Oproep aan Belgische investeerders, overheden en onderzoekscentra Het autosalon in Brussel sloot een kleine week geleden de deuren.. Ruim 550.000 bezoekers passeerden en bekeken de allernieuwste modellen. Ik vraag mijn daarbij steeds af, waarom België geen eigen automerk heeft. In België zitten knappe designers, we hebben expertise in autobouw, maar we missen misschien lef en…
Challenges voor de Chocolade-industrie Met onze Futureproved blog wil ik graag mijn kennis en ervaring delen met anderen. Ik kijk uiteraard uit naar reacties, tips en andere inzichten die mij als trendwatcher verder inspireren en enthousiasmeren. Valentijn komt eraan. De meest voorkomende presentjes, die verliefden aan elkaar schenken zijn bloemen, reizen, lingerie en chocolade. Chocolade,…
bert@futureproved.be | +32 475 32 35 22
Copyright © 2017 made by Afterfive, inspired by Xenia.