Challenges voor de Chocolade-industrie
20 januari 2016 - 13:08, by , in Geen categorie, No comments

Challenges voor de Chocolade-industrie

Met onze Futureproved blog wil ik graag mijn kennis en ervaring delen met anderen. Ik kijk uiteraard uit naar reacties, tips en andere inzichten die mij als trendwatcher verder inspireren en enthousiasmeren.

Valentijn komt eraan. De meest voorkomende presentjes, die verliefden aan elkaar schenken zijn bloemen, reizen, lingerie en chocolade. Chocolade, dat interesseert mij en ik heb me daar de afgelopen tijd bijzonder in verdiept. In het verleden heb ik enkele chocolademerken en chocolatiers met hun mooiste creaties en innovaties geholpen om via de media bij het grote publiek bekend te worden. Nu kijk ik als trendwatcher generieker naar deze industrie en de chocolade-consumenten. ik sprak de afgelopen tijd met toonaangevende chocolatiers en chocoladebedrijven. Trends worden ook gedefineerd vanuit coolhunts en deskresearch. Voeg daar heel wat cijfers van wereldwijd gerespecteerde marktonderzoeksbureaus bij en toekomstdenken aan de hand van scenario’s en je kan hier een plausibel toekomstbeeld schetsen van de chocoladesector in 2025/2030.

Maar even terug naar het heden. Begin februari zijn er binnen een week drie grote chocolade-evenementen. De ISM in Keulen geeft de aftrap en geldt als één van de grootste BtB beurzen in West-Europa. We zien er de nieuwste chocoladeproducten en wij gaan daar de nieuwste producttrends spotten.

Verder is er chocoa rond Trade fair met een mooi seminar programma op donderdag 4 februari, een conference op vrijdag 5 februari en een festival voor het grote publiek. Ik zal tijdens het seminarprogramma praten over de huidige trends en toekomstscenario’s voor de chocolade-industrie. Ik wil graag wat insights met u delen.

De chocoladesector staat voor heel wat challenges:

1/ Toenemende vraag en chocoladeconsumptie in het Verre Oosten

De gemiddelde Chinees of Indiër consumeerde het afgelopen jaar rond de 100 gram chocolade/jaar. Vergelijk dit eens met de gemiddelde Belg of Nederlander. Nederlanders zitten tussen de 6 en 7 kilogram en de Belg consumeert afhankelijk van de cijfers tussen de 8 tot 10 kilogram chocolade/jaar. Als de middenklasse in Indië of China over enkele jaren ongeveer de helft van de gemiddelde Belg aan chocolade gaat consumeren en dat is niet denkbeeldig, dan komen we op dat moment tot de vaststelling dat we dit productiematig niet aankunnen.

2/ Stijgende cacaoprijzen

Met andere woorden: we staan dan dicht bij het Japanse scenario waar de prijzen van chocolade ongeveer het tienvoud van de Europese chocoladeprijzen bedragen.

3/ Druk op de productie van cacao

Ook met de productie schort er één en ander. De gemiddelde cacaoboer, en dat zijn er wereldwijd ruim 2,5 miljoen, vergrijst snel en de opvolging is niet gegarandeerd. Cacao telen is zeer arbeidsintensief en brengt voor de boeren gemiddeld genomen minder op dan palmolie of rubber.
Cacao wordt geoogst in politiek, sociaal-economisch onstabiele regio’s. In deze regio’s  heersen geregeld conflicten, oorlogen, en ziekten zoals Ebola en dat zorgt ervoor dat oogsten niet altijd tijdig worden binnengehaald en verloren gaan. Ook schimmels zoals de frosty pod bedreigen de cacao-oogst.

4/ Fairtrade

Voeg daarbij de ethische uitdagingen, zoals fair pricing en fair traiding en de mix aan uitdagingen is duizelingwekkend.

Gelukkig zijn er allerlei onderzoeken bezig om oogsten te optimaliseren en hogere rendementen op cacao-oogsten te realiseren. Er wordt volop gezocht naar cacao alternatieven en dat ziet er veelbelovend uit. Kortom onderschat de menselijke creativiteit op dat vlak niet. De chocolade-industrie is gelukkig zeer innovatief met mooie nieuwe producten en chocolade-belevingen. Dit in een veranderde wereld waar de consument bewuster en kritischer wordt.

Wordt de chocolade-consument een chocolista, een chocofashionista of eerder een chocopoco? Ik geef u het antwoord tijdens het Chocolate Makers Forum in Amsterdam.
Voor diegene die niet in Amsterdam geraken, maar zelf grote chocoladeliefhebber zijn is er in het weekend van 6 en 7 februari in Brussel de Salon du Chocolat. Ik breng ook daar het toekomstverhaal van de chocolade.

Voor meer informatie over de verschillende chocolade-events, kan je terecht op:
http://www.ism-cologne.com
http://www.chocoa.nl

Accueil

 

About author:

Een reactie achterlaten