New Pricing
30 maart 2016 - 11:17, by , in Geen categorie, No comments

Frederic de Meyer van het Institute for Future Insights poneerde tijdens zijn spreekbeurt de zeer interessante stelling,  namelijk dat in de deeleconomie waar we met het vervullen van allerlei taken, niet alleen wederdiensten uitvoeren, maar dit tevens als betaalmiddel kunnen beschouwen. Gaan we dan toch terug naar de tijd waarin geld kan verdwijnen en we opnieuw gaan ruilen, maar dan in een hip en trendy modern jasje. Dat bracht mij op het idee om naar voorbeelden te zoeken, die te maken hebben met wat we new pricing kunnen noemen.  We hebben in deze tijden van overinformatie en overgesatureerde consumptie te maken met een zeer prijskritische consument, die blijft doornegotiëren om de beste koop te sluiten.

Bars en restaurants verkopen inkomtickets zoals bij concerten

Dat de markt creatief is, bewijzen verschillende ondernemers, die afwijken van een traditionele prijs- en betaalstrategie. In Chicago werken sommige toprestaurants en bars met een reservatiesysteem, alsof je een concertticket koopt of een boeking maakt bij een vliegtuigmaatschappij. Bij Alinea van topchef Grant Achatz, koop je als het ware op voorhand je toegangskaart en geef je in wat je volgend weekend wil eten.

Je betaalt hierbij upfront. Voor de ondernemer een voordeel, want het geld staat al op zijn bankrekening en hij kan perfect inschatten wat hij moet inkopen aan grondstoffen en producten om zijn bereiding nog beter te maken. In diverse Amerikaanse cocktailbars koop je al stoelen met een bartegoed. Het aantal no shows neemt hierdoor sterk af en de verantwoordelijkheid en het risico ligt volledig bij de consument.

Of wat te denken van Pay as you wish. Ook hier kaatst de ondernemer de bal terug naar zijn klant. Wat is de waarde van het product of de service voor de gebruiker? Bistro Trust in Amsterdam schrijft het duidelijk op zijn etalage. Come as you are and pay as you feel. Op de menukaarten van deze bistro staan geen prijzen. Je betaalt wat je dus zelf wil.

Ook in de hotelleriewereld kan dit principe zijn voordeel bieden. In Parijs organiseerden een aantal boetiekhotels enige tijd geleden een gezamenlijk initiatief onder de noemer Payez ce que vous voulez. De consument betaalde een vast reserveringsbedrag van 17 euro en voor de eerste hotelovernachting mocht hij zelf zijn prijs bepalen. Zo gaf hij zelf aan welke waarde hij aan de service verbond. Bovendien was het een handige tool voor de hoteliers om te kijken wat de marktwaarde is van hun kamers en service.

Broden bakken en ruilen

Consumenten omarmen massaal ruilen. Denk aan de swap foodmarkets wereldwijd, waar mensen eten met elkaar ruilen. In Nederland is er het mobiele ruilrestaurant. Gasten nemen hun ingrediënten mee en laten er de kok een uitgebreide maaltijd mee koken. Fun gegarandeerd.

Voor de Zweedse Malin Elmlid was het gebrek aan lekker en luchtig desembrood in Duitsland de start van een inmiddels wereldberoemde ruilhandel. Toen zij voor haar werk in Berlijn ging wonen, kwam ze tot de ontdekking dat Duitsers prima spelt- en roggenbrood kunnen bakken, maar een lekker luchtig witbrood niet.

Dus begon Elmlid zelf met het bakken van desembrood. Met haar brood verraste ze vrienden en collega’s. Als dank kreeg ze op een dag tickets voor de Berliner Philharmoniker. De dankbaarheid die ze voelde toen ze iets terugkreeg voor haar brood legde de basis voor haar online community The Bread Exchange. Elmlid bakt inmiddels de meest uiteenlopende broden. En iedere keer dat ze een nieuwe samenstelling bakt, kondigt ze dit aan binnen haar netwerk. In ruil ontvangt ze de meest uiteenlopende producten. Inmiddels reist Elmlid de wereld rond voor haar project en organiseert ze regelmatig voor merken en bureaus een pop-up bakkerij.

De Alternatieve Munt van Rotterdam

Niet alleen ruilen keert terug, maarook oude verdwenen munten in een nieuwe variant. Rotter-Dam is een online handelsplatform voor Rotterdamse ondernemers en ondernemende Rotterdammers. Dam staat voor ‘De Alternatieve Munt’. In plaats van in euro’s kunnen ondernemers sinds 1 augustus 2013 diensten en producten in Dam verhandelen. Dit heeft als voordeel dat je als ondernemer deel uitmaakt van een groot netwerk waarin iedereen elkaar helpt.

Met een euro in volle crisis en druk op de prijzen bewijzen ondernemers dat er zeer veel creatieve mogelijkheden zijn om prijzen te bepalen. Ruilen of de verantwoordelijkheid bij consumenten leggen helpt en het levert de initiatiefnemers bovendien extra PR waarde en een reeks nieuwe klanten op. Ik durf er op te wedden dat het ook in uw sector kan werken.

About author:

Een reactie achterlaten