Deels voortkomend uit de vorige trend Betweenity en de democratisering van het individu in al zijn vrijheden, willen consumenten niet binnen traditionele demografische hokjes van leeftijd, geslacht, enz. geplaatst worden. Consumenten zoeken op een natuurlijke weg naar gelijkgestemden en vormen een tribe. Deze evolutie werd reeds beschreven door de visionair Seth Godin in zijn boek Tribes en door Danielle Braun en Jitse Kramer in de Corporate Tribe. Uit beide boeken blijkt dat het besef groeit dat het individu over de mogelijkheid beschikt om een tribe te vormen, te leiden en hierdoor met de groep mooie dingen kan realiseren. Bovendien worden bedrijven en organisaties beïnvloed door een nieuwe stroming binnen leiderschapsontwikkeling, die de mosterd haalt bij de corporate antropologie. Bedrijven zijn de tribes van de 21ste eeuw, de structuren binnen bedrijven de verwantschapssystemen, de leiders zijn de chiefs, de visieteksten de moderne totempalen. Binnen de modewereld en de fotografie is de ontwikkeling naar het tribeverhaal in alle kleurschakeringen en verwijzingen naar authentieke culturen al mainstream geworden, maar binnen de brede samenleving komt de new tribalism trend pas net kijken.
Enkele voorbeelden of producten die op de trendbeweging van New Tribalism surfen zijn onder andere: