Trendlezing 2020

Exclusieve Trendlezing:
nu te boeken
De Trends van 2020
door Bert Van Thilborgh
van Futureproved

Organiseren jullie de komende weken en maanden een nieuwjaarsreceptie, congres, conferentie, seminar of een inspiratiemoment voor jullie medewerkers en/of klanten? Moeten jullie niet mee zijn met de trends voor morgen?
Of de nieuwe trends gebruiken om u te informeren, te challengen en uit te dagen om daar vanuit uw organisatie nieuwe producten en diensten op te ontwikkelen, een creatieve campagne te bedenken of nieuwe business ideeën te genereren?


Laat u informeren en inspireren door de keynote Trends 2020!

Informeer je en boek deze keynote snel via Read my Lips bij Ann Vandensteen op haar nummer +32 3 432 98 91 of via mail op ann.vandensteen@readmylips.be



SIER: DE TRENDS VAN 2020

Schaamte, Interventie, Eénzaamheid en Relevantie (SIER) zijn de trends van 2020!


Bert Van Thilborgh van Futureproved Trendwatchers brengt net zoals de voorbije jaren zijn traditionele trendbrief voor het komende jaar. Met SIER (letterwoord voor schaamte, interventie, éénzaamheid en relevantie) trekken we het eerste jaar in van het derde millenium van de 21ste eeuw.

In 2020 zal de helft van de Belgische bevolking ouder zijn dan 50 jaar.  In 2025 zal 1 op 2 Japanners ouder zijn dan 60. De vergrijzing komt in het nieuwe decennium op kruissnelheid in de Westerse wereld en leidt tot nieuwe fenomenen zoals jaggers (jong actief gepensioneerden), of andere modetermen zoals  fluxenioren en scharrelouderen.  Grijs wordt het nieuwe blond. Le nouveau gris est arrivé.

Maar buiten de vergrijzingsgolf, als grote demografische omwenteling, verschijnen in 2020 ook een aantal andere macrotrends aan de horizon. We voelen de gevolgen van éénzaamheid in onze individualistische maatschappij in alle facetten. De Zuidkoreaanse taal heeft sinds kort drie nieuwe woorden aan zijn vocabularium toegevoegd, die allemaal duiden op activiteiten, die mensen helemaal alleen doen: Honbap (alleen eten), Honsul (alleen drinken) en Honeyong (alleen naar de film gaan). De hikikomori (éénzaten) dreigen stilaan een verloren generatie van ruim 2 miljoen jonge Japanners te worden. Gelukkig zien we bij veel organisaties en merken initiatieven ontstaan om éénzaamheid in de samenleving te tackelen. Die leiden tot bezinning, reflectie, inspiratie, oplossingen en vooral hoop.

Een derde grote trend is de culture of shame. Vroeger pochten we dat we als eersten de nieuwe iPhone konden tonen aan vrienden en kennissen. Nu kiezen we liever voor refurbished modellen of houden we onze Iphone iets langer in gebruik. Deze culture of shame zien we in alle geledingen en sectoren van ons consumptiegedrag, maar evenzeer zijn er evenveel voorbeelden van ecoshame en andere vormen van schaamte. Het schuldgevoel drukken we in 2020 uit in een zwaar schaamtegevoel.

Een ander modewoord voor 2020 wordt interventie en deze is meteen de vierde grote trend. We aanvaarden dat de technologie van vandaag slimmer is dan mensen. We willen dat technologie intervenieert wanneer wij als mensen foute of domme beslissingen dreigen te nemen.  Vele industrietakken ontwikkelen producten en diensten die daar vandaag en in 2020 op zullen inspelen.

2020 wordt ook het jaar van RaaS (Relevance as a service).  Binnen deze vijfde trend snakt de consument naar relevante info, relevant nieuws, relevante producten en diensten binnen de verdere evolutie van personalisatie en individualisering.

En ook de technologische trends vergeten we niet. Binnen de technologie staan de digital twins, gebruiksvriendelijke opvouwbare smartphones en 5G voor hun grote doorbraak in 2020. We ontwaren zowaar waterstofliefde binnen de energiesector en in wereld van de marketing, communicatie en sociale media wordt merkavatarisatie de nieuwe trend.



Bert Van Thilborgh weet in binnen- en buitenland volle zalen te trekken. We delen u graag de mening van enkele aanwezigen over zijn keynotes:

Onlangs had ik de eer en het genoegen om een schitterende keynote te volgen van Bert over de ontwikkeling van trends. Bert is duidelijk een expert ter zake en legt alles uit op een toegankelijke en pragmatische manier. Ik heb uit deze presentatie enorm veel inspiratie geput die ik gegarandeerd ga gebruiken voor mijn business.
– Matthieu Bout Serial Entrepreneur (Den Antwerpenaar – Lescaut – Demarkt.be) –

I had the pleasure to see Bert perform on stage. Very enthusiastic and knowledgeable speaker on the subject of “Trends”. Not only of what is currently driving change in the economy, but also where to look for signs of new trends that will drive future change and hence also market opportunities, so that a product portfolio of a company can be adapted to the changing environment. Bert is a very good public speaker and uses examples to explains difficult concepts and also elaborates easily on new topics which are brought on by the audience. I was impressed.
– Rodrigue Stultiens (Data Scientist/Engineer & AI Specialist AT&T, now Self-employed) –

Ik heb onlangs het genoegen gehad een ontbijtsessie met uiteenzetting door Bert te mogen bijwonen. De wereld verandert snel en dan is het altijd nuttig om hier gestructureerd inzicht in te verwerven, wat Bert met heel veel enthousiasme en inzicht geleverd heeft.
– Steve Halford Private Banker – Vermogensbeheerder bij Bank Delen –

Bert neemt zijn publiek mee op een zeer boeiende uiteenzetting over de trends in de maatschappij. Echt een aanrader om regelmatig je bedrijfsstrategie te toetsen en te checken of je aanbod nog steeds in lijn ligt met de veranderende trends in de maatschappij!
– Hilde Van den Dungen – Business Unit Manager Financial Services & Business Consulting Ordina –


Trendwatcher Bert Van Thilborgh wordt door bedrijven en media geregeld geconsulteerd om zijn visie te geven op bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen in het algemeen en trends in het bijzonder.
De vorige trendbriefings van 2018 en 2019 werden opgepikt door Kanaal Z.
Bekijk opnieuw de interviews op Kanaal Z.

Trends 2019
Trends 2018