In de laatste decennia hebben we enorme vooruitgang voor de gehele mensheid gerealiseerd. Lees in dit verband maar even het boek Feitenkennis van Hans Rosling. Meer mensen dan ooit hebben toegang tot goed onderwijs, een performantere gezondheidszorg en betere hygiëne. Maar uiteraard valt niet te ontkennen, dat al die vooruitgang – en het consumentisme dat hieruit voortvloeit – ook schadelijke effecten heeft gehad. Van fastfood tot fast fashion, leningen, vliegtuigtickets, een overvloed aan producten, diensten en ervaringen voor steeds interessantere en goedkopere prijzen, zorgden er bij consumenten voor dat ze overprikkeld zijn geworden. Het korte termijndenken komt zwaar onder spanning te staan.
Een nieuwe golf consumenten vindt het stilaan welletjes en gaan in 2020 meer belangstelling tonen voor merken, die daarop interveniëren en een langere termijnperspectief voor ogen hebben. In 2020 wordt interventie een begrip en de interventiezoekers trending. Een tweede dimensie binnen interventie bestaat erin dat wij bovendien aanvaarden dat de technologie van vandaag slimmer is dan mensen. We willen dat technologie intervenieert wanneer wij als mensen foute of domme beslissingen dreigen te nemen. Vele industrietakken ontwikkelen producten en diensten die daar vandaag al, en zeker in 2020, op zullen inspelen.
Instagram heeft een functie uitgerold, waarbij artificiële intelligentie gebruikt wordt om online pesten te voorkomen. De functie is bedoeld om hatelijke taal in een opmerking te herkennen voordat de auteur deze publiceert. De auteur ontvangt vervolgens een melding dat zijn of haar bericht aanstootgevend is en vraagt of ze het echt willen plaatsen. Deze interventie heeft ondertussen al heel wat gebruikers overhaald om aanstootgevende opmerkingen te verwijderen of te herschrijven.
De in Japan gevestigde start-up Vaak lanceerde vorig jaar een systeem, waarbij artificiële intelligentie gebruikt wordt om winkeldieven te detecteren voordat ze een item proberen te stelen. VaakEye monitort de lichaamstaal van shoppers op tekenen zoals friemelen en moedigt winkelmedewerkers aan om dicht bij potentiële daders te staan om hen te ontmoedigen winkeldiefstal te plegen. Rekening houdende met privacy-wetgeving en ethische aspecten van dit systeem, vindt de oprichter van Vaak dat winkels wettelijk verplicht moeten zijn om het gebruik van het monitoringsysteem bij hun cliënteel bekend te maken.
Een derde mooi voorbeeld is Odissée van Het CHU de Liège. Odissée is een zelfevaluatiesysteem, dat binnenkort gelanceerd wordt als een smartphone-app en een site. Odissée staat voor ‘Outil décisionnel et informatif des structures de soins efficientes existantes’. Het webplatform is ontwikkeld door urgentieartsen, huisartsen en verpleegkundigen en informeert patiënten in acute situaties. Wanneer zij niet weten hoe te reageren bij bepaalde symptomen of waar ze adequate hulp kunnen vinden, kunnen ze terecht bij Odissée. “Zo kunnen we voorkomen dat patiënten onbetrouwbaar advies gaan zoeken op het internet”, zegt dr. Allison Gilbert. De laatstejaars assistent werkt op de spoeddienst van de CHU die het initiatief nam voor dit project dat ontwikkeld wordt in samenwerking met dr. Edmond Brasseur.
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=qTzgMx0yj7g
Bron: https://newatlas.com/vaak-vaakeye-ai-theft-detection/59263/
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=U3sxhm9Eqsc
Bron: https://www.hln.be/ihln/multimedia/smartphonetrends-in-2020-dit-zijn-de-voorspellingen~a47445fd/