Dit jaar had ik de eer en het genoegen om twee talentvolle jongeren te coachen in hun postgraduaatsopleiding Trendwatching aan HoGent. Katoo Van Tendeloo en Nicolas Vergauwen verdiepten zich in de boeiende wereld van toerisme. Na uitgebreide desk- en fieldresearch, coolhunting en gesprekken met specialisten in binnen- en buitenland benadrukken zij vijf trends voor de toeristen in 2016 en de nabije toekomst. Zij schreven voor Futureproved een guestblog over dit boeiende onderwerp.
Een belangrijke vaststelling is dat Belgen nog steeds reizen graag en big spenders zijn, als het op reizen aankomt. Als we de Belg vergelijken met andere Europese landen valt op dat we tot 200 euro meer dan het Europees gemiddelde spenderen aan reizen. We zoeken naar kwaliteit en complete ontspanning.
Een eerste trend is het willen ontmoeten van anderen. Mensen hebben nood aan sociale contacten en dit wordt steeds meer en meer doorgetrokken op reis. Op deze manier leer je nieuwe culturen kennen en breid je netwerk zich uit. Een onderzoek van GoEuro gaf aan dat 75% van de Belgen graag al reizend nieuwe vrienden wil maken.
Hetzelfde onderzoek concludeerde ook dat 61% van de Belgen graag eens een trip alleen wil maken. (GoEuro, Alleen Reizen, 19 februari 2016) Combineer beide resultaten en we kunnen stellen dat het er zeer goed uit ziet voor de trend waar we reizen om anderen te ontmoeten.
Daarnaast mag het belang van een netwerk niet onderschat worden. Sociale media laat toe dit op een eenvoudige manier te managen. Maar ook online connecteren met anderen is gemakkelijk, waarna een offline contact snel kan volgen. Ontelbare apps zoals ‘With Locals,’ ‘Eat With’ en ‘Outbound’ laten op een zeer eenvoudige manier toe dat je nieuwe reizigers of locals ontmoet op je bestemming. We kiezen ook steeds meer voor onverwachte en spannende nieuwe bestemmingen. Teheran, Kazachstan, Bolivië en Myanmar duiken steeds meer op als interessante places to be, maar ook bestaande citytrips krijgen een make-over. Je bent zeer into de trends als je in New-York gaat fietsen in plaats van te shoppen.
De tweede trend neigt naar de nood aan ervaringen. Niet zomaar ervaringen, maar onvergetelijke, grensverleggende ervaringen. Mensen en reizigers gaan steeds meer op zoek naar ervaringen om hun wereldbeeld bij te stellen. Neem nu bijvoorbeeld Millennials, zij willen volledig opgaan in een lokale nieuwe cultuur tijdens het reizen en proberen de toeristische trekpleisters te mijden.
Er zijn geen limieten, zolang je maar het gevoel hebt dat je leeft. Na de financiële crisis en de recentelijke aanslagen kwam er meer het besef dat je maar 1 keer leeft (‘de zogenaamde yolo-generation’), dus maak dan ook het beste van dit leven. De populariteit van actieve vakanties en bucketlists staven deze trend nog meer. Maar ook een app als Bar Roulette waar je een app laat beslissen welke bar je die avond zal bezoeken ondersteunt deze trend.
Aansluitend op de nood aan unieke ervaringen, zien we we dat het spontaan reizen steeds meer in de lift zit. Trips tot in de puntjes plannen is verleden tijd. Het neemt te veel tijd in beslag en time is nu eenmaal money. Een spontane trip zorgt ervoor dat je kan breken met de dagelijkse routine en jezelf verder kan ontwikkelen. Het flexwerken dat steeds meer de standaard wordt speelt hier ook een grote rol. Flexibelere werkuren laten gemakkelijk toe om er een spontane reis in te plannen. Het gemak waarmee je last minute tickets boekt zorgt ervoor dat spontaan reizen de komende jaren sterk in de lift zit. Vooral Millennials willen spontaan reizen. Maar liefts 67% van hen geeft aan spijt te hebben om niet spontaan op reis te zijn vertrokken in het afgelopen jaar en 20% geeft aan bij de juiste deal direct te willen vertrekken. (Moscone, J. New Research from Booking.com… 26 februari 2016) Dit wordt ook ondersteund met verschillende applicaties zoals bijvoorbeeld ‘Hotel Tonight.’ Je hoeft je accommodatie niet meer op voorhand te boeken, de app toont alle vrije hotel- en hostelkamers op je bestemming binnen handbereik.
Eén van de trends die we ook bij het reizen niet over het hoofd mogen zien is ecologie. Mensen worden zich steeds bewuster van hun impact op het milieu en willen hier iets aan doen. De lancering van de Travel Footprint in Nederland is een eerste stap naar bewustmaking. Voortaan kan je uitrekenen hoeveel je zal uitstoten als je naar die specifieke bestemming trekt. Ook binnen de luchtvaart zien we de race naar het meest milieuvriendelijke transport, van biobrandstof tot een vliegtuig met vleugels die leiden tot een lager verbruik. Verder merk je een duidelijke groei van het aantal eco hostels, hotels en campings, waar de focus ligt op zo min mogelijk vervuilen. Ecologie en duurzaamheid staan immers centraal.
De vijfde trend binnen de reissector is de zucht naar het exclusieve. Mensen zoeken steeds meer om zich te onderscheiden van elkaar en dit ook op vlak van reizen. Het gevoel iets nieuw te ervaren dat enkel voor jou bedoeld is, geeft een kick. Het is de complete countertrend van het massatoerisme, die nu opduikt in de ontluikende nieuwe Aziatische groeilanden. Eén van de bedrijven aan het forefront van dit exclusiefe reissegment is Brown and Hudson. Een reisagentschap dat na een interview een reis specifiek voor jouw noden zal samenstellen. Geen enkele reis is hetzelfde.
Je kan concluderen dat er binnen de toeristische sector een shift zal plaatsvinden die een grote impact zal hebben. Millennials zijn vaak de trendsetters en hun ouders, de babyboomers, willen hun kinderen hier maar al te graag in volgen. De klassieke reisagent zit in een disruptieve economische werkelijkheid en kan enkel overleven door rekening te houden met de toekomstige trends en een karrevracht aan creativiteit. Reisagentschappen zoals Brown and Hudson kunnen hem of haar wel degelijk inspireren.